Ochrona Twojego doświadczenia

Co to jest ICO? i jak z tym pracować


Co to jest ICO? 09 / marca / 22 Piotr Cieślik Goście: 102 Ocena: ★★★★

Jeśli zdecydowałeś się stworzyć własny projekt IT i potrzebujesz inwestycji, aby go rozwinąć - ICO jest najlepszym rozwiązaniem.

Initial Coin Offering (dalej - ICO) w tłumaczeniu z języka angielskiego oznacza wstępną ofertę (sprzedaż) monet inwestorom i jest formą pozyskiwania środków na projekty IT (startupy). Zazwyczaj taka sprzedaż odbywa się w kryptowalucie Ethereum, rzadziej w innych walutach cyfrowych, podczas gdy firma IT zamiast tego otrzymuje od inwestorów prawdziwe pieniądze, zwykle dolary.

W ramach ICO, emitent monet, lub jak to się nazywa – tokenów, otrzymuje niezbędną inwestycję do rozwoju swojego projektu, oferując inwestorom zamiast niektórych usług w przyszłości, takich jak oprogramowanie. Dodatkowo inwestorzy mogą również liczyć na wypłatę dywidendy, jeśli biznes jest rentowny, a także dochód ze sprzedaży zakupionych tokenów w przypadku wzrostu ich kursu.

Zalety ICO

Warto zauważyć, że świat nie wypracował jeszcze przepisów regulujących wydawanie ICO, więc token może umieścić każda osoba fizyczna lub prawna. Nie wymaga to żadnych audytów ani oficjalnej sprawozdawczości, jak w przypadku IPO (wstępnej oferty publicznej), co czyni ten sposób przyciągania inwestycji bardzo atrakcyjnym dla firm IT.

Próg przystąpienia do ICO jest zazwyczaj minimalny, dodatkowo projekt zapewnia absolutną anonimowość, tzn. Twoją inwestycję w startup poznają nie tylko inne strony umowy, ale również organy podatkowe. Jednocześnie zdarzały się przypadki, kiedy zwrot z takich inwestycji ze względu na gwałtowny wzrost ceny tokena wynosił setki, a nawet tysiące procent rocznie (projekty Ethereum, IOTA).

Etapy ICO

Sam proces ICO, lub jak to się nazywa crowdsale, zwykle składa się z następujących etapów:

  • Wstępna znajomość – firma informatyczna przedstawia swój projekt i ocenia zainteresowanie potencjalnych inwestorów inwestowaniem. Odbywa się to zwykle poprzez publikowanie wiadomości, komunikatów prasowych na wyspecjalizowanych stronach i forach, a także poprzez udział w konferencjach i wystawach IT
  • Przedsprzedaż — firmy technologiczne czasami organizują przedsprzedaż przed główną sprzedażą. Zazwyczaj to wydarzenie nie jest tak aktywnie reklamowane jak wyprzedaż główna, a tokeny sprzedawane są po obniżonej cenie. Firma może wykorzystać wpływy na zwiększenie inwestycji z głównego ICO, na przykład na przeznaczenie pieniędzy na udoskonalenie prototypu oprogramowania lub przeprowadzenie kampanii reklamowej
  • Oferta jest bardziej szczegółową ofertą dla inwestorów. Wskazuje opis techniczny pomysłu, termin jego realizacji, wymaganą ilość inwestycji, ilość tokenów i inne. W tym celu tworzona jest strona wizytówki projektu lub przygotowywana jest bardziej szczegółowa prezentacja
  • Firma marketingowa ma na celu poinformowanie jak największej liczby potencjalnych inwestorów o starcie i zwiększenie kosztów projektu poprzez reklamowanie przyszłych korzyści dla inwestorów i użytkowników tworzonego oprogramowania
  • Rozpoczęcie sprzedaży tokenów (lub crowdsale) jest ostatnim etapem ICO. Zazwyczaj tokeny startowe można kupić na stronie internetowej firmy IT, a dla promowanych startupów - nawet na stronach giełd kryptowalut


Na co należy zwrócić uwagę, inwestując w ICO?

Brak regulacji i interakcji między stronami transakcji online sprawia, że inwestowanie w ICO jest dość ryzykowne, nie mówiąc już o tym, że startup może po prostu zbankrutować lub projekt może zostać zhakowany (np. hakerom udało się wypłacić ponad 30 mln dolarów z DAO). Dlatego przed zainwestowaniem osobistych oszczędności w taki projekt należy wziąć pod uwagę następujące kwestie:

  • Kierownictwo firmy musi mieć odpowiednie doświadczenie i nienaganną reputację
  • Sam startup musi być oficjalnie zarejestrowany jako osoba prawna
  • Idea startupu powinna być jasna, mieć wartość dla przyszłych użytkowników i być obiecująca. Posiadanie działającego prototypu przyszłego oprogramowania zmniejsza ryzyko inwestycji
  • Należy dokładnie zapoznać się ze wszystkimi umowami i regulaminami przyszłej umowy, które firmy informatyczne często umieszczają na stronie projektu w formie oferty publicznej.
  • Dostępność dobrze napisanego whitepaper - prezentacji projektu, ze szczegółowym opisem szczegółów technicznych i marketingowych startupu
  • Dostępność czytelnej mapy drogowej opisującej etapy rozwoju projektu i ich zgodność przez startup
  • Obecność w projekcie rachunków escrow, które implikują kredytowanie startupu tylko wtedy, gdy firma IT wywiąże się ze swoich zobowiązań
  • Wszystko to pomoże też wyeliminować oszustwa – oszukańcze projekty, których celem jest zbieranie funduszy poprzez crowdfunding na osobiste wzbogacenie ich właścicieli bez dalszej realizacji pomysłu. Tak więc ławka Ebitz została zebrana za pomocą bitcoinów ICO 240 (około 2,5 miliona dolarów).

ICO na świecie

Pierwsze ICO zostało przeprowadzone przez Mastercoin (obecnie Omni) w 2013 roku, kiedy firmie udało się zebrać 5 milionów dolarów na swoje potrzeby informatyczne. Nie jest to jednak największa kwota inwestycji w projekt informatyczny. W ten sposób innowacyjna przeglądarka „Brave” zdołała zebrać 35 milionów dolarów w 30 sekund. W maju 2017 niecały tydzień Projekt Storj przyniósł jego twórcom 30 milionów dolarów. inwestycje. A jednym z rekordzistów jest startup „Status” - ponad 100 milionów dolarów. USA.

Jednak nie wszyscy eksperci są optymistycznie nastawieni do perspektyw inwestowania za pośrednictwem ICO. Tak, wielu porównuje falę ICO na kryptowaluty do boomu internetowego w drugiej połowie lat 90., kiedy wiele z nich pękło jak bańki mydlane w 2001 roku, prowadząc do „kryzysu dot-comów” i załamania się indeksów firm inwestycyjnych. kraje rozwinięte.

Regulacja ICO

Status prawny IPO, procedura i wymagania dla firm IT nie są obecnie regulowane przez prawo żadnego kraju na świecie. To sprawia, że ten obszar inwestycji jest zarówno łatwiejszy i tańszy, jak i bardziej ryzykowny.

Jednocześnie niezbędne jest uregulowanie prawne ICO dla jego rozwoju i pewne kroki w tym kierunku zostały już podjęte. Na przykład we wrześniu 2017 r. Australijska Komisja Papierów Wartościowych i Inwestycji opublikowała przewodnik po obowiązkach prawnych firm crowdfundingowych. Jednak w tym samym roku rządy Chin i Korei Południowej całkowicie zakazały inwestycji za pośrednictwem ICO.



Komentarze 0