Ochrona Twojego doświadczenia

Dowiedz się, jak w czterech krokach pokonać nawyk wydawania pieniędzy


Jak w czterech krokach pokonać nawyk wydawania pieniędzy 20 / grudnia / 22 Piotr Cieślik Goście: 106 Ocena:

Nadszedł czas, aby ujawnić swoje nawyki dotyczące wydatków.

Nawyk ten ma tendencję do zakorzeniania się we wczesnym dzieciństwie, kiedy to brak pieniędzy w rodzinie prowadzi do zazdrości o osoby, które mogą sobie pozwolić na jedzenie np. markowych płatków śniadaniowych lub mają lodówki z dozownikami kostek lodu w drzwiach.

Dla niektórych ludzi pieniądze reprezentują wolność, możliwości, bezpieczeństwo lub spokój ducha. Dla innych jest barierą w realizacji celów i marzeń. Z tego powodu nie mogą sobie pozwolić na robienie rzeczy, które chcieliby w życiu robić.

Różni ludzie różnie reagują na dorastanie z małą ilością pieniędzy. Niektórzy pozostają pilnie oszczędzającymi i angażują się w długoterminowe planowanie, aby uniknąć podobnego losu w dorosłym życiu.

Inni uczą się być zadowoleni z tego, co mają. Stałem się materialistą i dążyłem do udowodnienia, że jestem "wart" tyle samo co inni ludzie, którzy mieli drogie domy, samochody, ubrania. Nie jestem z tego dumny, ale tak było. Wiem, że nie jestem jedyny.

Dzięki czasowi, nauce, eksperymentom i głębszej introspekcji zastąpiłem autosabotaż nawykami myślenia i zachowania, które poprawiają moją kondycję zarówno finansową, jak i psychiczną. Jeśli zmagasz się z kontrolowaniem swoich wydatków, czy to nawykowych, czy dorywczych, mam nadzieję, że proces, który starałem się tutaj nakreślić, pomoże Ci dokonać bardziej świadomych wyborów, które zaspokoją Twoje pragnienia bez podkopywania Twojego bezpieczeństwa finansowego.

Cztery kroki do walki z nadmiarem

Krok pierwszy: overspending to problem, zaakceptuj go.

Przestań racjonalizować i zacznij przyznawać się do swoich słabości. W jakich obszarach swojego życia, gdzie masz tendencję do nadmiernego wydawania pieniędzy?

Być może dajesz się ponieść kupując zbyt wiele świątecznych prezentów. Może kupujesz zbyt wiele kieliszków wina, gdy wychodzisz na kolację. Możesz mieć różnego rodzaju wymówki, takie jak: "Zasługuję na to!". Twoi przyjaciele mogą zachęcać Cię do "leczenia się". Niezależnie od przyczyny, nie będziesz w stanie zmienić sytuacji, dopóki nie będziesz wiedział, na czym się skupić.

Oto kilka wskazówek, które mogą Ci pomóc:

  • Pomyśl o czasie, kiedy byłeś zły na siebie za wydawanie pieniędzy lub wydawanie ich za dużo.
  • Co kupiłeś lub zrobiłeś?
  • Jakie emocje odczuwałeś przed i zaraz po wykonaniu tego zadania?

To chyba najtrudniejszy krok, bo wymaga szczerej introspekcji. Im bardziej będziesz szczery, tym bardziej będziesz w stanie zidentyfikować swoje prawdziwe motywy i sprawić, że długoterminowe zmiany w swoim zachowaniu będą bardziej przystępne.

Na przykład: "Czuję potrzebę wydawania pieniędzy, gdy jestem znudzony, przygnębiony lub niepewny siebie. Jeśli nie czuję się dobrze we własnej skórze, kusi mnie, by poprawić swoją garderobę lub dom. Na początku czuję się dobrze ze sobą, ale to uczucie szybko zostaje zastąpione przez niepokój i żal. W końcu nadmierne wydatki kosztują mnie więcej niż powinienem w sensie spokoju ducha i szacunku do samego siebie."

Problem został zidentyfikowany, emocja nazwana. To jest pierwszy krok.

Krok 2: Określ swoje potrzeby.

Poznaj język potrzeb i strategii w zarządzaniu finansami. Jest to podstawa do wprowadzania zmian, które są głęboko satysfakcjonujące.

W dużym skrócie, wszystko co robisz ze swoimi pieniędzmi jest strategią zaspokajania podstawowej ludzkiej potrzeby. Potrzeby są uniwersalne i dotyczą każdego, wszędzie. Dzielą się one na następujące trzy główne kategorie:

  • przeżycie
  • bezpieczeństwo
  • miłość i posiadanie
  • poszanowanie
  • znaczenie

Niektóre ze strategii, które stosujemy, aby zaspokoić swoje potrzeby, są skuteczne, a niektóre nie. Sztuką jest znalezienie strategii, która jest zarówno dostępna, jak i użyteczna dla Ciebie jako jednostki.

Kiedy przyjmujesz punkt widzenia oparty na potrzebach, analizujesz motywację stojącą za wydatkami, otwierając nowe możliwości zaspokojenia potrzeb bez wydawania więcej niż możesz sobie pozwolić. Skorzystaj z porad udzielonych w pierwszym kroku, aby dokładnie określić, jakie potrzeby są zaspokajane przez wydatki. Następnie pomyśl o potrzebach, które są zagrożone przez nadmierne wydawanie pieniędzy.

Kiedy nauczysz się myśleć w ten sposób, "potrzebuję nowego garnituru" zamieni się w "potrzebuję poczuć się pewnie". Istnieje wiele sposobów na osiągnięcie tego celu i nie muszą one wymagać nadmiernych wydatków. W rzeczywistości nieodpowiedzialne wydatki mogą na dłuższą metę podkopać Twoją samoocenę.

Krok 3: Burza mózgów dla nowych strategii.

Kiedy skupiasz się na konkretnej strategii, możesz być krótkowzroczny i widzieć tylko tę lub podobne opcje. Kiedy skupisz się bardziej na potrzebie, która motywuje tę strategię, pojawia się szereg innych możliwości.

W przykładzie z ubraniami, jeśli pewność siebie i wyrażanie siebie zostaną zidentyfikowane jako motywacje, można opracować strategię zaspokajania tych potrzeb, a tym samym zmniejszyć lub nawet wyeliminować koszty.

Spróbuj obserwować siebie w supermarkecie. Jak wypełniasz swój koszyk, zwłaszcza gdy kierują Tobą negatywne emocje. Jeśli upchałeś w nim wszystko i nagle zdajesz sobie sprawę z tego, co robisz - po prostu porzuć wózek w samym momencie uświadomienia sobie swojego nawyku i odejdź! To będzie wyzwalające i wzmacniające działanie, które poprawi Twój nastrój bardziej niż jakikolwiek zakup. Kiedy przychodzi uświadomienie sobie, że przemożna chęć wydawania ma swoje korzenie w braku bezpieczeństwa, pojawia się siła, by skuteczniej odpowiedzieć na prawdziwą potrzebę: sen, refleksja, czas z przyjaciółmi czy dobry trening, który nic nie będzie kosztował.

Jeśli całkowita rezygnacja z wydatków jest nierealna, możesz je ograniczyć. Wydawanie mniej jest lepsze niż nie robienie niczego.

Oto kilka przykładów strategii, które mogą pomóc w ograniczeniu wydatków:

  • Nowy kawałek ubrania kupisz na sprzedaż może być tak samo niesamowite, jak każdy drogi jeden
  • Niedrogie prezenty wykonane z miłością są często cenione znacznie dłużej niż drogie gadżety
  • Opieranie się presji rówieśników może przynieść ci więcej dobrego niż aprobaty.
  • Najtańszy drink w menu i tak pozwoli na relaks w gronie przyjaciół.

Starannie rozważ jedną lub dwie alternatywy, zanim wejdziesz w środowisko, w którym będziesz kuszony. Natychmiastowe rozwiązywanie problemów za pomocą zakupów to najgorsze, co można zrobić. Jeśli zapiszesz swoje alternatywne strategie na kartce i będziesz ją trzymać w portfelu, to następnym razem, gdy pojawi się pokusa, łatwiej będzie Ci wymyślić alternatywę, bo już o niej pomyślałeś.

Krok 4: Spróbuj czegoś nowego.

Nadmierne wydatki nie są czymś, o czym mówi się otwarcie, więc nie będzie tłumów ludzi oklaskujących cię, gdy unikniesz pokus. Być może będziesz musiał poklepać się po plecach. To może być trudne, ale uświadom sobie, że inni są tacy sami jak ty. Miliony ludzi zmagają się z nadmiernymi wydatkami, a Ty możesz być dumny ze swojej decyzji o zmianie tej sytuacji.

Niektóre dni będą łatwiejsze, a niektóre trudniejsze. Jeśli myśl o powrocie do nadmiernych wydatków napełnia cię raczej rozpaczą niż dumą, wyrwij stronę z podręcznika zreformowanego uzależnionego i skup się na dniu dzisiejszym. Czy potrafisz znaleźć alternatywy dla wydawania pieniędzy tylko na dziś? Jeśli tak, podejmij działania! Jutro będziesz mógł określić, czy chcesz to zrobić ponownie.

Zmiana nawyków wymaga czasu i powtarzania. Jednym ze sposobów na wyrobienie nowego nawyku jest natychmiastowe nagradzanie się za zrobienie czegoś nowego, a nie tego, do czego jesteśmy przyzwyczajeni. Nagroda nie musi być duża. Umieść złotą naklejkę w swoim kalendarzu lub pamiętniku na ten dzień i napisz, co zrobiłeś i dlaczego czujesz się z tego dumny. Coś tak prostego jak mentalne "Well done!" może pomóc.

Upewnij się jednak, że kąpiesz się w poczuciu spełnienia i własnej wartości przynajmniej przez chwilę za każdym razem, gdy oprzesz się pokusie. To scementuje twój nowy wzorzec zachowania.



Komentarze 0